Minimaliseer wanbetalingen met goed debiteurenbeheer

Wanbetalingen zijn voor elk bedrijf een doorn in het oog. Als klanten niet op tijd betalen loop jij immers geld mis waar je wel voor hebt gewerkt. Het debiteurenbeleid zou dit moeten minimaliseren door klanten aan te manen tot betaling. Wat wordt er verstaan onder het beheren van debiteuren?

Weet met wie je in zee gaat

Dit beheer begint al vanaf het moment van het eerste contact. Is er iemand die met jou zaken wil doen, dan doe je er niet slecht aan eerst een onderzoek te doen naar de kredietwaardigheid. Dit kan door een rapport op te vragen, maar je kan ook zelf een internet search doen en kijken op bijvoorbeeld LinkedIn of klantenrecensies naar de financiële en zakelijke gezondheid van de klant. Wekt dit zorgelijke resultaten op, dan kan je beter niet met de klant in zee gaan.

Zorg dat je betaald kan worden

Het is een simpel principe, hoe makkelijker het is om betaald te worden, hoe meer je betaald krijgt. Mensen houden tegenwoordig van snel en herkenbaar. Door gangbare betalingsmethodes aan te bieden die een groot bereik hebben, zorg je dat de meeste klanten online bij je kunnen betalen. Ook je factuur is van belang. Deze moet overzichtelijk, compleet en duidelijk zijn, zodat er geen vertraging voorkomt omdat er vragen zijn ontstaan.

Een duidelijk tijdsschema voor wanbetalers

Als er toch nog wanbetalers zijn, dan is de reden in de meeste gevallen gewoon onschuldig. Daarom hoef je in het begin nog niets officieels te doen, een simpel telefoontje of email is vaak voldoende. Wordt er dan nog niet betaald, dan is het tijd voor één of meerdere schriftelijke aanmaningen. Zijn er daarna nog steeds problemen, dan kan je beslissen een deurwaarder in te schakelen. Dit proces moet voor elke klant hetzelfde zijn en het is handig om hier een duidelijk tijdsschema voor te maken.